Actualment, al segle XXI, la població és conscient de la necessitat de tenir cura del nostre planeta. Per aquest motiu busquem que els nostres habitatges contribueixin i siguin més ecològics, més intel·ligents i amb dissenys on cada vegada s’integrin més els materials reciclats.
Per fer-ho possible ens hem de fixar en els múltiples avantatges de les energies renovables. El sol, l’aigua, el vent o la terra són productors d’energia neta, per què no aprofitar-los? Això sí, de quina manera podem aprofitar aquestes energies i integrar-les a les nostres cases?
1. Protecció contra el clima exterior
Els arquitectes busquen sistemes que ens protegeixin de les condicions climàtiques tant a l’estiu com a l’hivern.
A l’estiu és necessari protegir-nos de la radiació directa sobre la façana, creant ombra. D’aquesta manera s’aconsegueix mantenir la temperatura interior en l’edifici més baixa, reduint-la fins a 5 graus. A l’hivern, el fluxe de calor s’inverteix respecte a l’estiu i ens protegeix del fred, retenint la calor a l’interior de la casa i evitant que es refredi.
Les persianes, les pergoles, les façanes i cobertes vegetals, o qualsevol estructura que funcioni com a segona pell del nostre edifici ens ajuda a aportar aquests beneficis ambientals.
Un exemple és la casa Mimètica de l’arquitecte Dominic Stevens que s’integra en el paisatge amb un sostre on hi creixen plantes. També trobem el museu Brandly de Jean Nouvel on la façana queda coberta per aquestes plantes. En les dues construccions la vegetació ajuda a mantenir la casa a bona temperatura.
Casa Mimètica. Dominic Stevens
Museu Brandly. Jean Nouvel
Si aconseguim controlar l’assolejament també aconseguirem reduir la utilització d’aires acondicionats i calefaccions entre d’altres.
Aquesta casa construïda per l’arquitecte Toni Gironès intenta controlar l’impacte del sol sobre l’habitatge mitjançant una segona pell de torretes fetes amb elements de totxo.
Processos d’intercanvi. Toni Gironès
2 Ús i transformació dels recursos naturals en energia
Com aprofitar l’energia del SOL és un dels grans reptes que es plantegen els arquitectes d’avui. S’estudia com incorporar elements en els nostres edificis, plaques fotovoltaiques o plaques solars, capaços de transformar aquesta energia en electricitat o aigua calenta de la millor manera. En el següent edifici veiem com aquestes plaques fotovoltaiques creen les diferents façanes.
Solar House. Cardenal Herrera Univertisty
Una altra de les energies renovables és l’energia eòlica, és a dir, utilitzar la força del VENT mitjançant aparells com molinets per transformar-la en energia elèctrica. Com podríem incorporar aquesta transformació d’energia a les nostres cases?
Com podríem fer de la nostra casa un molí?
L’AIGUA és un bé escàs però molt preuat per a la vida. L’arquitectura es planteja com recollir-la, acumular-la i aprofitar-la per fer-ne un ús més racional, intel·ligent i solidari amb el medi ambient.
Potser el futur de l’arquitectura passa per fer cases més autosuficients com veiem en aquesta imatge.
3 Materials reciclats, renovables i locals
Així com en altres èpoques de la història de l’arquitectura s’ha buscat descobrir nous materials per construir, actualment i de cara al futur, la tendència és buscar construir reciclant materials existents que d’altra manera contaminarien el medi ambient: cautxú, vidre o plàstics. D’altra banda es tornen a utilitzar materials més naturals com són la fusta, el totxo o la pedra.
Sala em lounge Sports, Vaillo+Irigaray
4 Domòtica
Introduir les noves tecnologies permet fer una gestió intel·ligent de les nostres cases. Aquestes aporten un control del confort, la comunicació i la seguretat a més de gestionar eficientment l’ús de l’energia, afavorint l’estalvi d’aigua, electricitat i combustibles. Tot això es possible gràcies a una instal·lació domòtica que contribueix a augmentar la qualitat de vida i adaptar les condicions ambientals que necessitem en cada moment amb la major eficiència.
L’arquitectura estudia aquesta incorporació en les cases i s’imagina que en un futur pugui controlar al màxim aquestes. Què t’agradaria que fes la casa per tu prement un simple botó?
…i com t’imagines tu la casa del futur????
Sempre s’ha dit que per innovar un s’ha d’arriscar, i en moltes ocasions l’arquitectura s’ha convertit en un aparador per mostrar les visions d’un futur en el que es resolguin de manera creativa els problemes que ens trobem al dia a dia. La majoria d’aquestes idees han suposat una manera molt diferent a l’actual de veure la realitat fet que ha provocat que aquests siguin acusats de bojos, somiadors, visionaris o profetes. CREUS QUE TAMBÉ SERÀS UN D’ELLS?
Ens veiem diumenge! Fins aviat!